"ZAKUP SPRZĘTU DLA OSP PIOTROWICE, OSP MĘTÓW I OSP GARBÓW NALEŻĄCYCH
DO KRAJOWEGO SYSTEMU RATOWNICZO - GAŚNICZEGO"
www.rpo.lubelskie.pl
Projekt "ZAKUP SPRZĘTU DLA OSP PIOTROWICE, OSP MĘTÓW I OSP GARBÓW NALEŻĄCYCH
DO KRAJOWEGO SYSTEMU RATOWNICZO - GAŚNICZEGO" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013
|
Szczegółowych informacji udziela pani Wioletta Mucha.
Telefon kontaktowy: (081) 56 66 061, e-mail: wiolettamucha@wp.pl
W ramach realizowanego projektu pn.: "Zakup sprzętu dla OSP Piotrowice, OSP Mętów
i OSP Garbów należących do Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej VI Środowisko i czysta energia, Działania 6.1 Ochrona i kształtowanie środowiska, Kategoria III: Bezpieczeństwo Ekologiczne, Gmina Strzyżewice podpisała
w lipcu br. dwie umowy na dostarczenie wozów strażackich dla Ochotniczej Straży Pożarnej
w Garbowie i Ochotniczej Straży Pożarnej w Mętowie. Natomiast w sierpniu 2010r. Gmina podpisała kolejną umowę na zakup wozu strażackiego dla OSP w Piotrowicach.
OSP Garbów otrzyma średni samochód ratowniczo - gaśniczy marki MERCEDES - BENZ, typ: ATEGO 1329AF na podwoziu z napędem 4x4. Wartość zakupu 719 040,00 zł brutto.
OSP Mętów otrzyma średni samochód ratowniczo - gaśniczy marki Volvo, typ: FL 290 z napędem 4x2. Wartość brutto samochodu:
973 700,00 zł.
Termin wykonania przedmiotu umowy: 30.09.2010r.
OSP Piotrowice otrzyma średni samochód ratowniczo - gaśniczy marki MAN, Typ: TGM na podwoziu z napędem 4x4. Wartość brutto zamówienia: 799 825,00 zł.
Termin wykonania przedmiotu umowy: 15.11.2010r.
Całkowita wartość projektu po przetargu: 2 520 447,00 zł.
Wydatki kwalifikowalne: 2 520 447,00 zł.
Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
(85% kwoty kwalifikowalnej): 2 142 379,95.
W wyniku wydłużenia procedury rozstrzygnięcia przetargu zmianie uległy również terminy zakończenia realizacji projektu:
Zakończenie rzeczowe realizacji projektu: 15.11.2010r.
Zakończenie finansowe projektu: 15.12.2010r.
Rozliczenie projektu: 23.12.2010r.
W dniu 30.04.2009 r. Gmina Strzyżewice wspólnie z Gminą Garbów oraz Gminą Głusk na mocy umowy partnerskiej zawartej 28.04.2009 r. złożyła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "ZAKUP SPRZĘTU DLA OSP PIOTROWICE, OSP MĘTÓW I OSP GARBÓW NALEŻĄCYCH DO KRAJOWEGO SYSTEMU RATOWNICZO - GAŚNICZEGO" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007 - 2013 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wniosek przeszedł pozytywnie ocenę i w dniu 22.02.2010 r. podpisana została pomiędzy Gminą Strzyżewice a Województwem Lubelskim umowa nr 02/09-UDA-RPLU.06.01.00-06-024/09-00-0110 o dofinansowanie projektu pn.: "Zakup sprzętu dla OSP Piotrowice, OSP Mętów i OSP Garbów należących do Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego"
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007 - 2013, Osi Priorytetowej VI Środowisko i czysta energia, Działania 6.1 Ochrona
i kształtowanie środowiska, Kategoria III: Bezpieczeństwo Ekologiczne współfinansowanego ze środków europejskich.
Głównym celem projektu jest poprawa stanu bezpieczeństwa ekologicznego powiatu lubelskiego oraz zapobieganie degradacji środowiska naturalnego poprzez bardziej efektywne prowadzenie akcji ratowniczo-gaśniczych oraz szybsze i skuteczniejsze usuwanie skutków zagrożeń naturalnych i awarii chemicznych o charakterze ekologicznym.
Osiągnięcie wspomnianego celu w wyniku realizacji projektu przyczyni się niewątpliwie do realizacji głównego celu Działania 6.1 VI RPO WL jakim jest poprawa jakości oraz zapobieganie degradacji środowiska.
Do celów szczegółowych projektu należą:
1. Poprawa efektywności i skuteczności funkcjonowania systemu ratowniczo-gaśniczego na terenie powiatu, zwłaszcza w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG).
W wyniku realizacji projektu dojdzie do wyposażenia 3 jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej z terenu powiatu lubelskiego, włączonych do KSRG w nowoczesne samochody ratowniczo-gaśnicze. Pozwoli to na sprawniejsze podejmowanie akcji, szybszy dojazd zespołu na miejsce zdarzenia oraz większą skuteczność podejmowanych czynności.
2. Zwiększenie możliwości ochrony środowiska, zwłaszcza obszarów chronionych, w tym sieci NATURA 2000 oraz redukcji emisji do atmosfery toksycznych produktów spalania: H2S, SO2, CO2, CO, NOx.
Na terenie naszego powiatu zlokalizowane są liczne obszary objęte różnorodnymi formami ochrony, w tym obszary sieci NATURA 2000. Realizacja inwestycji pozwoli na szybsze i skuteczniejsze podjęcie akcji ratowniczych co przełoży się na możliwość lepszej ochrony w/w terenów zwłaszcza w zakresie przeciwdziałania ich degradacji. Dodatkowo skrócenie czasu podjęcia akcji ograniczy długość oddziaływania zagrożeń co wpłynie na redukcję emisji do atmosfery toksycznych produktów spalania.
3. Zmniejszenie wielkości strat materialnych oraz ilości ofiar zdarzeń.
Podstawowe znaczenie dla zmniejszenia wielkości strat materialnych, ilości ofiar (szczególnie śmiertelnych) oraz zdarzeń ma zdolność do jak najszybszego podjęcia akcji ratunkowej przez jednostki straży pożarnej oraz posiadanie odpowiednich zasobów ludzkich
i sprzętowych. W wyniku realizacji projektu zakupione zostaną pojazdy z niewielkim, gwarantowanym czasem wyjazdu (max. 60 sek.) co w sposób istotny powinno skrócić czas potrzebny do podjęcia skutecznej interwencji. Dodatkowo odpowiedni napęd (na 4 x4) oraz konstrukcja ("uterenowienie") samochodów umożliwi szybsze dotarcie zespołu także do miejsc zdarzeń umiejscowionych w trudnym terenie (np. obszary leśne).
4. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa publicznego i społecznego zaufania do służb ratowniczych a także zmniejszenie dysproporcji w dostępie do usług.
Projekt służy ogółowi społeczeństwa powiatu i wpływa na poprawę bezpieczeństwa publicznego jego mieszkańców i gości (np. turystów) jak również będzie jednym z elementów wpływających na atrakcyjność gospodarczą regionu. Ponadto jego realizacja wpłynie na poprawę społecznego zaufania do służb ratowniczych oraz pozwoli na zmniejszenie dysproporcji w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych zarówno na poziomie wewnątrzregionalnym (np. w stosunku do stolicy regionu) jak i miedzyregionalnym
(w stosunku do innych część kraju czy regionów UE).
Realizacja powyższych celów możliwa będzie dzięki zakupowi 3 sztuk średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych, w tym jednego z funkcją ratowniczo - gaśniczego
z funkcją ratownictwa ekologicznego i ograniczania skażeń na potrzeby jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej w miejscowościach: Piotrowice (gm. Strzyżewice), Mętów (gm. Głusk) i Garbów.
Minimalne wymagania jakie określono dla samochodów to:
- podwozie samochodu z napędem 4 x 4 (z kabiną 6 osobową w układzie miejsc 5+1) oraz 4 x2 (z kabiną w układzie 4+1+1), uterenowione;
- średni wóz bojowy o masie całkowitej samochodu gotowego do akcji (pojazd z załogą, pełnymi zbiornikami, z zabudową i wyposażeniem) - 14.000 kg. / zbiornik na wodę o pojemności 2000 - 2500 dm3 (Norma PN - EN 1846 -1 M-2-6-2500 -8/1600).
Uzupełnieniem samochodów będzie stosowne wyposażenie, w tym m.in.:
1) środki specjalne ochrony strażaka:
- aparat powietrzny (typ nadciśnieniowy) z maską,
- sygnalizator bezruchu,
- ubranie żaroodporne ciężkie,
2) sprzęt gaśniczy podręczny:
- gaśnica proszkowa 6 kg ABC,
3) węże, armatura i osprzęt:
- wąż tłoczny W-52-20-ŁA,
- wąż tłoczny W-75-20-ŁA,
4) sprzęt ratowniczy:
- drabina wysuwana dwuprzęsłowa lub nasadkowa czteroprzęsłowa,
- pilarka do drewna o napędzie spalinowym z zapasowym łańcuchem i prowadnicą,
- rozpieracz hydrauliczny o max. sile rozpierania na końcu szczęk do 4,5 T i min. Rozparciu 600 mm,
- nożyce hydrauliczne o rozwarciu 90 -150 mm,
- pompa do narzędzi hydraulicznych o napędzie spalinowym z wężami o długości m.in. 5 m,
- pilarka do stali i betonu o napędzie spalinowym z zapasowymi tarczami różnych typów (po 5 szt. do betonu i stali),
5) sprzęt oświetleniowy, sygnalizacyjny i łączności:
- szperacz,
- przenośna lampa ostrzegawcza ze światłem pulsującym pomarańczowym,
- trójkąt ostrzegawczy drogowy,
- radiotelefon przenośny,
- radiotelefon przenośny z ładowarką,
- agregat prądotwórczy 2,2 kVA, IP 54 - do zasilania reflektorów masztu oświetleniowego,
- zestaw nawigacji satelitarnej,
-terminal statusów GPS,
6) sprzęt sanitarny:
- zestaw pierwszej pomocy.
Podmiotem odpowiedzialnym za realizację i zarządzanie projektem jest Gmina Strzyżewice jako koordynator i Lider umowy partnerskiej zawartej w dniu 28.04.2009 r.
Zakres odpowiedzialności poszczególnych instytucji uczestniczących we wdrażaniu projektu określa wspomniana umowa partnerska.
Realizacja projektu rozpoczęła się z dniem 01.03.2010 r. Termin zakończenia projektu ustalony został na dzień 31.08.2010 r.
Całkowita wartość projektu wynosi: 2 593 036,98 zł. Całkowite wydatki kwalifikowane projektu to 2 593 036,98 zł, w tym dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: 2 204 081,42 zł.
|